مرکز آدم برای دفاع از حقوق و آزادی ها ضمن فعالیتهای ماهیانه فکری خود موضوع «معانی و مفاهیم انسانی برگرفته شده از نهضت امام حسین علیه السلام» را با حضور شماری از مدیران مراکز تحقیقاتی و شخصیتهای حقوقی، دانشگاهی، رسانهای و مطبوعاتی در کربلای معلی به مناقشه و بحث و بررسی گذاشت.
میهمانان این برنامه آقایان: دکتر اسعد کاظم شبیب (استاد علوم سیاسی دانشگاه کوفه)، آقای مصطفی ملاحذاله (فعال رسانهای)، حجت الاسلام شیخ حسین احمد کریمو (پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیکی المستقبل)، دکتر حسین السرحان (پژوهشگر مرکز الفرات)، احمد جوید (مدیر مرکز آدم)، دکتر قحطان حسین طاهر (استاد دانشگاه و پژوهشگر مرکز المستقبل)، حجت الاسلام شیخ مرتضی معاش (مدیر مؤسسه فرهنگی ـ رسانه ای النبأ) و عدنان الصالحی (مدیر مرکز المستقبل) بودند.
حجت الاسلام معاش در این جلسه ضمن بیاناتی اظهار داشت: امام حسین علیه السلام با در پیش گرفتن سیره تابناک پدرش و با هدف حاکم گرداندن مبانی و ارزشهای والا قیام کرد و سوء استفاده سیاسی و فرصت طلبانه «هدف وسیله را توجیه میکند» را نفی کرد در حالی که این منش از سوی معاویه به کار گرفته میشد و از نیرنگهای او بود.
بهترین دلیل بر این مطلب سخن امام حسین علیه السلام بود که فرمود: «ألا وإنّ الدّعیّ بن الدعیّ قد رکز بین اثنتَین. بین السّلة والذلّة، وهیهات منّا الذلّة؛ آگاه باشید که فرومایه فرزند فرومایه مرا بر سر دوراهی شمشیر (جنگ) و ذلت (سازش) قرارداده است و هیهات که زیر بار ذلت بروم و بدان تن دهم».
جوهر ماهیت اقدام و انتخاب امام حسین علیه السلام نهادینه کردن کرامت انسانی بود و کرامت، بنیاد وجود انسان و اساس حرکت پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام بوده است قرآن کریم در این معنا فرموده است: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ؛ و ما بنی آدم را گرامی داشته [و گرامی خواسته]ایم».
توجه داشته باشیم اگر کرامت و بزرگ منشی نباشد، انسان وجود و ماهیت خود را از دست میدهد و ارزش واقعی انسان به کرامت او بستگی دارد. به همین دلیل عرصه نبرد، عرصه کرامت و ذلت بوده و این همان چیزی است که امام حسین علیه السلام چندین بار بدان اشاره فرموده است.