LOGIN
جلسات علمی
shirazi.ir
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در شهر مقدس قم (۱۹ ذی القعده ۱۴۴۳)
کد 29261
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 12 تیر 1401 - 3 ذوالحجّة الحرام 1443

در روز یکشنبه ۱۹ ذی القعده ۱۴۴۳ق (۲۹ خرداد ۱۴۰۱) یکی دیگر از سلسله نشست های علمی روزانه مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در بیت مرجعیت شهر مقدس قم برگزار شد.

مشروح مطالب مطرح شده در این نشست به شرح زیر است:

سؤال: آيا مقدم شدن از قبر امام معصوم عليه السلام براى نماز خواندن جايز است؟

جواب: خير؛ مقدم شدن يا مساوى بودن با قبر امام معصوم براى نماز خواندن جايز نيست، و روايتى از حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف در این رابطه وارد شده است كه مى فرمايند: «الامام لا يُقَدَّم و لا يُساوى». و حتى اگر مقدم شدن يا مساوى بودن با قبر معصوم، هتك حرمت نباشد، باز نماز خواندن در اين حالت جايز نیست.

سؤال: اگر نمازگزار روی سجاده یا فرشی که اسم های خدا بر آن نوشته شده است و موجب هتک حرمت می شود، نماز بخواند حکمش چیست؟

جواب: اجتماع امر و نهی است. مرحوم میرزایی نائینی در کتاب اصولی خود نه فقهی، قائل است که اجتماع امر و نهی ممکن است، اما کلام ایشان تام نیست و نمی شود که فعل هم محبوب باشد و هم مبغوض، زیرا یک امر وجدانی است، چنانچه بعضی گفته اند که اجتماع امر و نهی اشکال عقلی دارد چون برگشتش به جمع نقیضین یا ضدین است؛ که محال است. بنابراین، نماز در این صورت باطل است.

سؤال: منظور از سرّ در عبارت «والسر المستودع منکم» چیست؟

جواب: سرّ یعنی مخفی و غیرآشکار، لذا اگر دلیل معتبری در تفسیر معنای و السر المستودع منکم وجود داشت، دیگر سر نبود.

سؤال: آیا غسل برای زیارت معصوم علیه السلام مستحب است؟

جواب: از آداب  زیارت چهارده معصوم علیهم السلام غسل است و  در ادله شرعی غسل وارد شده است و مستحب است. اما برای زیارت غیرازچهاده معصوم علیهم السلام، غسل به عنوان غسل زیارت وارد نشده است. البته می توان غسلی به نیتی دیگر مثل غسل توبه انجام داد.

سؤال: وجه نسبت دادن لقب معصومه به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها چیست؟

جواب: عصمت بین انبیا و اولیا و ملائکه، مراتب دارد و بالاترین مرتبه عصمت را چهارده معصوم علیهم السلام دارند و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها دارای عصمت صغری هستند.

سؤال: ملاک در هتک حرمت چیست؟

جواب: ملاک عرف عام است و موارد مختلف است و مورد تا مورد فرق می کند. مثلا اگر کسی که بالغ و قادر است پای خود را روی ضریح دراز کند این کار عرفاً هتک حرمت و حرام است، اما همین کار را اگر یک کودک یا یک ناتوان و یا شخصی بادیه نشین انجام بدهد، معلوم نیست که عرف بگوید هتک حرمت است.

سؤال: بازی کردن با آلات شرط بندی بدون شرط،حکمش چیست؟

جواب: بازی با آلاتی که غالباً و معمولاً با شرط بندی بازی می شود، جایز نیست؛ هرچند که بدون شرط بازی شود. و بازی با آلاتی که غالباً و معمولاً بدون شرط بندی بازی می شود، چنانچه با رهان و شرط بندی بازی شود، جایز نیست، اما اگر بدون رهان و شرط بندی باشد جایز است.

سؤال: اگر شخصی بگوید من راضی هستم که غیبت من را بگویند، آیا غیبت او جایز می شود؟

جواب: خیر؛ زیرا در غیبت دو امر وجود دارد؛ اول حکم خدا و دوم حق الناس. اگر شخصی از حق خود بگذرد، حکم خدا باقی می ماند و اطلاقات حرمت غیبت وجود دارد و هتک مؤمن حکم و حرام است.

  • نظری برای این خبر درج نشده است.