LOGIN
جلسات علمی
shirazi.ir
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در شهر مقدس قم (۲۴ ذی القعده ۱۴۴۳)
کد 29305
نسخه مناسب چاپ کپی خبر لینک کوتاه ‏ 13 تیر 1401 - 4 ذوالحجّة الحرام 1443

در روز جمعه ۲۴ ذی القعده ۱۴۴۳ق (۳ تیر ۱۴۰۱) یکی دیگر از سلسله نشست های علمی روزانه مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله با علما، فضلا و عموم مؤمنان در بیت مرجعیت شهر مقدس قم برگزار شد.

مشروح مطالب مطرح شده در این نشست به شرح زیر است:

سؤال: نماز ميت خواندن براى منافق چه حكمى دارد؟

 جواب: در روايت وارد شده است كه پيامبر اسلام صلی الله علیه وآله بر منافقين نماز ميت خواندند. و شخص منافق چون به ظاهر مسلمان است بايد بر او نماز ميت خواند، اما در تكبير چهام به جاى دعا براى او نفرين گفته مى شود.

سؤال: نماز خواندن پیامبر صلی الله علیه آله بر جنازه منافقان از باب تقیه نبوده است؟

جواب: خیر؛ زیرا از ادله برداشت می شود که برای ما هم واجب است که نماز بر منافق بخوانیم، اما برای او در تکبیر چهارم دعا نکنیم.

سؤال: در مواکب در مسیر زیارت، زواری که خوابیده اند و هنگام نماز می شود، تکلیف چیست؟

جواب: دعوت به عمل واجب و خیر با حکمت و موعظه حسنه، گاهی واجبی و گاهی مستحب است.

سؤال: برای کسی که وارد حرم امام حسین علیه السلام می شود، نماز اول وقت افضل است یا زیارت؟

جواب: این مسأله محل تزاحم است. اگر از ادله اهم محرز شد که مقدم می شود و اگر بنا بر قول جماعتی از جمله میرزای شیرازی و میرزای نائینی محتمل الاهمیة هم باشد، مقدم می شود. اما اگر محتمل الاهمیة هم نبود، مخیّر است یک طرف را انتخاب کند.

سؤال: اگر گفته شود محتمل الاهمیة کاشفیت بیشتری دارد، در این صورت عقلا اخذ به آن می کنند. پس آیا می توان گفت محتمل الاهمیة مقدم است؟

جواب: عقلا می گویند تقدیم محتمل الاهمیة بهتر است، اما ظاهراً نمی گویند که لازم و واجب است چون علم نیست.

سؤال: اگر کسی استطاعت مالی داشت، اما استطاعت بدنی نداشت تکلیف حج او چیست؟

جواب: اگر کسی مستطیع شد، اما خودش توان و قدرت بدنی برای رفتن به حج را نداشت و مأیوس هم بود که در سال های بعد خودش بتواند برود، در این صورت تا زنده است باید نایب بگیرد، به خلاف نماز و روزه . در نیابت نیز فرقی بین زن و مرد نیست، هرچند که روایتی دارد که می گوید زن نایب از مرد نشود، اما مشهور فقها از این روایت اعراض کرده اند، لذا مشهور قائل شدند که زن می تواند نایب از مرد برای حج شود.

سؤال: اگر شخص مأیوس از بهبود شدن بود و برای حج نایب گرفت و بعد از چند سال خودش خوب شد، آیا باید به حج برود؟

جواب: بنابر قاعده واجب نیست به حج برود، زیرا یأس، موضوع تبدّل تکلیف از خودش به نایب بوده است.

  • نظری برای این خبر درج نشده است.